Op maandag 3 december 2018, hebben burgemeester Luciën van Riswijk, namens de gemeente Druten, en Hylco Wijnants, namens RTR-NL, een samenwerkings-
overeenkomst getekend.
Namens het Korps Nationale Politie, eenheid Oost-Nederland was de overeenkomst al ondertekend door commissaris van politie, Marian van Til.
De RTR gaat voor de gemeente Druten, die als 10e gemeente aansluit, het cameratoezicht in het kader van de openbare ordehandhaving, verzorgen. Dit alles onder de operationele regie van de politie.
Er is hernieuwde aandacht voor de succesvolle aanpak van het project Secure Lane zoals, dat enkele jaren geleden door de RTR is geïntroduceerd.
Zie onderstaand artikel van Anic van Damme en Onno Beukers, redacteuren Binnenland NOS.nl
Rijk en transportsector:
900 veilige truckparkeerplaatsen erbij.
Binnen vijf jaar moet Nederland een groot netwerk van honderden beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens hebben. Dat hebben het Rijk en de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg en Gelderland samen met het bedrijfsleven afgesproken. Momenteel is er een groot gebrek aan veilige parkeerruimte voor trucks.
Eerder werd bekend dat er steeds meer "inklimmers" worden gesnapt bij de Rotterdamse haven. Het gaat om migranten die in vrachtwagens klimmen waarvan ze denken dat die met de boot naar het Verenigd Koninkrijk gaan.
Dat inklimmen gebeurt vaak op parkeerplaatsen langs snelwegen, in gemeenten of op bedrijventerreinen omdat de vrachtwagens daar vaak afgelegen geparkeerd staan.
Ook veroorzaakt "wildparkeren" dus buiten de officiële parkeerplaatsen, voor andere problemen als overlast door afval en geluid.
Wegen naar Rotterdam.
Het tekort aan beveiligde parkeerplekken is het grootst op de routes Venlo-Rotterdam (A16, A58 en A67) en Arnhem-Rotterdam (A15 en A12). Vooral langs deze wegen naar de haven van Rotterdam proberen migranten in vrachtwagens te klimmen.
Op dit moment zijn er 30 beveiligde parkeerlocaties voor vrachtwagens, met ruimte voor 2800 voertuigen. Over vijf jaar moeten er zo'n 700 tot 900 parkeerplekken bij zijn gekomen.
Eerder dit jaar drongen werkgeversorganisatie VNO-NCW Brabant Zeeland, transportorganisatie Transport en Logistiek Nederland en ondernemersvereniging Evofenedex al aan op een gezamenlijke aanpak van het tekort aan beveiligde parkeerplekken.
De meeste vrachtwagen die 's avonds op zo'n onbeveiligde parkeerplaats langs de snelweg staan, hebben buitenlandse kentekens. Veel buitenlandse chauffeurs vinden de kosten voor een beveiligde parkeerplek te hoog. Gemiddeld kost een veilige plek tussen de 10 en 15 euro. De chauffeur kan er vaak gebruikmaken van faciliteiten zoals douches of toilet. Ook is er meestal een eetgelegenheid.
TLN herkent dat veelal buitenlandse chauffeurs om kosten te vermijden liever op een parkeerplek langs de snelweg staan. De organisatie dringt aan op een verbod op overnachten op een onbeveiligde parkeerplaats als er straks voldoende beveiligde plekken zijn. Ook vindt TLN dat de opdrachtgever de parkeerkosten moet betalen, zodat ze niet voor de rekening komen van de chauffeur.