Op donderdag 2 november 2017 heeft de RTR ’s-ochtends bezoek gehad van de burgemeester van Zaltbommel, de heer Rehwinkel en ’s-middags kwam de heer. Oscar Dros, eenheidschef van het Korps Nationale Politie van de eenheid Oost-Nederland bij de RTR op bezoek.
Met de heer Rehwinkel werd ingezoomd op de rol van de RTR in relatie tot het cameratoezicht in gemeenten, en hoe daar aan door de RTR invulling wordt gegeven.
En met de heer Dros werd uitgebreid gesproken over de technologische ontwikkelingen en de consequenties daarvan voor de huidige werkwijze van de politie en RTR.
Aansluitend op de respectievelijke gesprekken hebben beiden daarna een kijkje genomen "voor de schermen” van de RTR. Daarbij is vanuit de RTR ook ingezoomd op een aantal praktijkvoorbeelden, waarbij cameratoezicht een waardevolle bijdrage heeft geleverd bij schadeverhaal bij daders en opsporingsonderzoeken.
Een waardevolle dag, waarin de RTR transparant heeft laten zien hoe er binnen de RTR gewerkt wordt aan de veiligheid van burgers en politiemensen op straat.
Op vrijdag 27 oktober vroeg in de ochtend, zag de camera observant van de RTR, dat er 5 jongens door de Tunnelweg in NIjmegen liepen. Kennelijk verveelden deze jongens zich en ze gooiden alle markeringsborden om. Die markeringsborden stonden daar voor de veiligheid van de verkeersdeelnemers, in verband met wegwerkzaamheden.
Vervolgens zag de camera observant ook nog, dat twee van de vijf jongens kennelijk last hadden van een "volle blaas". Omdat de camerabeelden rechtstreeks doorgeschakeld waren naar de meldkamer, was er al snel een surveillance eenheid van de politie ter plaatse.
Twee jongens kregen een proces-verbaal voor wildplassen. Met z'n vijven moesten ze vervolgens de borden, die ze net omgegooid hadden, weer recht overeind zetten./p>
Als het aan staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) van Infrastructuur en Milieu ligt, gaan voor recreatieve dronevliegers dezelfde limieten gelden als voor ROC-light houders. Dat wil zeggen dat de maximaal toegestane vlieghoogte omlaag gaat naar 50 meter (momenteel is dat nog 120 meter), en dat men nog maar 100 meter ver mag vliegen. Verder moet men in de toekomst 50 meter afstand houden van bebouwing, mensenmenigten en wegen.
Regels gelijktrekken.
De nieuwe regels worden toegelicht in een brief, die vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd. Dat de regels voor amateurvliegers strenger zouden worden komt niet helemaal als een verrassing, dit is immers al meerdere malen aangekondigd. Het was lastig uit te leggen dat er voor professionele dronevliegers momenteel strengere beperkingen gelden dan voor recreanten, en daar komt dus verandering in. Alleen voor klassieke modelvliegers, die in clubverband op daarvoor bestemde velden vliegen, blijft de maximale vlieghoogte van 300 meter gehandhaafd.
Volgens Dijksma neemt de verlaging van de maximale vlieghoogte nog niet alle potentiële risico’s weg. Met name traumaheli’s en militaire luchtvaartuigen vliegen ook op lage hoogten, en kunnen deze daardoor last hebben van drones. Begin 2018 wordt besloten of er aanvullende maatregelen genomen moeten worden.
Als het gaat om handhaving dan denkt Dijksma dat het huidige boeteregime voldoende handvatten biedt om overtreders aan te pakken: er zijn tot op heden nog maar een beperkt aantal overtredingen van de luchtverkeersregels geconstateerd, en de geëiste boetes lagen ver onder de maximale boetebedragen. Verder schrijft Dijksma dat er inmiddels flink wat inspanningen zijn geweest op het vlak van voorlichting, en ook op het gebied van geofencing zou er vooruitgang geboekt zijn.
Geen registratieplicht.
Vooralsnog komt er geen registratieplicht voor amateurdrones. Dijksma wil niet vooruitlopen op Europese regelgeving op dit gebied, en bovendien vraagt de staatssecretaris zich af of de vliegveiligheid wezenlijk wordt verbeterd, zolang een eventuele ID niet op afstand uitgelezen kan worden.
Voor bedrijven die onder het volledige ROC vliegen zou met de invoering van de nieuwe regels de verplichting om een NOTAM aan te vragen voor drone-operaties komen te vervallen. Ook de meldingsplicht aan de burgemeester van de gemeente waar een vlucht plaatsvindt, verdwijnt.
Internetconsultatie.
De nieuwe regels zijn nog niet definitief. Binnenkort wordt de nieuwe concept regelgeving aan het publiek voorgelegd middels een internetconsultatie. De nieuwe regelgeving zou dan – al dan niet in gewijzigde vorm – later dit jaar van kracht moeten worden.
Bron: Dronewatch